تصویر روز ناسا: جواهری روی ماه سرخ


دو روز پیش ماه گرفتگی کاملی رخ داد که در سراسر آمریکای شمالی و جنوبی قابل مشاهده بود، اما متأسفانه آسمان در بخش هایی از این مناطق ابری شد. ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که ماه از سایه قرمز زمین در فضا عبور می کند. تصویر امروز ناسا از این خسوف ماهانه در آسمان صحرای آتاکاما، شیلی در پشت لایه نازکی از ابرهای کوروش ثبت شده است.

این ماه گرفتگی زمانی رخ داد که ماه وارد شد پرتگاه مداری، یعنی نزدیکترین فاصله به زمین بود و کمی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسید. زمانی که ماه از زیر سایه خورشید می گذرد، در آغاز به رنگ قرمز در می آید و به اوج می رسد و جواهری سفید درخشان در گوشه ای از ماه ایجاد می کند.

چرا سایه زمین قرمز است؟

اگر هر جسمی در مقابل یک منبع نور بزرگ قرار گیرد، یک سایه و یک نیم سایه در پشت آن ایجاد می شود. زمین نیز در فضا است سایه های قرمز و نیمکره تاریک دارد. هنگامی که نور خورشید از جو زمین عبور می کند، رنگ مایل به قرمزی از خود ساطع می کند. تقریباً مانند نور نارنجی که در آسمان هنگام طلوع و غروب خورشید می بینیم.

ماه نیز در مسیر حرکت خود در فضا از سایه و نیمه سایه زمین می گذرد. همانطور که ماه از نیمه سایه می گذرد، خسوف جزئی و زمانی که از سایه می گذرد، کسوف عمومی اتفاق می افتد. در ماه گرفتگی اخیر، حدود 90 دقیقه طول کشید تا ماه از این سایه عبور کند.