بارش های مانسون چیست و پدیده مونسون چگونه باعث سیل می شود؟


گویا حال و هوای این روزها با ما سازگار نیست و این خبر فاجعه بار تنها محدود به ایران نیست، کشورهای همسایه را نیز درگیر خود کرده است. البته باید گفت که این باران ها موسم بارندگی یا سیستم بارشی مونسون در اواسط تابستان غیرعادی نیست و هر سال اتفاق می افتد.

مونسون یک تغییر فصلی در جهت بادهای غالب در یک منطقه است که می تواند منجر به یک فصل مرطوب یا خشک برای مناطق گرمسیری شود و بیشتر با بادهایی از اقیانوس هند رخ می دهد. بادهای موسمی همیشه از مناطق سردسیر به مناطق گرم می وزند و موسمی های تابستانی و زمستانی آب و هوای بیشتر هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا را تعیین می کنند.

باران موسمی تابستان چیست؟

باران های موسمی تابستانی با باران های شدیدی همراه است که معمولاً بین آوریل و سپتامبر هر سال رخ می دهد. این باران موسمی همه ساله از اواسط اردیبهشت تا مرداد در سواحل جنوب شرقی کشورمان یعنی منطقه بلوچستان قابل مشاهده است.

در پایان زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به این کشورها می‌وزد و آب و هوای مرطوب و سیل‌خیز را برای این مناطق ایجاد می‌کند. هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به موسمی تابستانی وابسته هستند. به عنوان مثال، کشاورزی آنها به بارندگی سالانه بستگی دارد. اکثر این کشورها سیستم های آبیاری گسترده ندارند و از آب های زیرزمینی بسیار کمی استفاده می کنند.

بادهای موسمی تابستان چاه های آنها را تا پایان سال پر می کند و آنها را از سفره های زیرزمینی محروم می کند. برنج و چای از محصولات این کشورها هستند که وابسته به موسمی تابستان هستند. حتی مزارع گاوداری که هند را به بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان تبدیل کرده اند، برای حفظ سلامت و تمیزی حیوانات به این باران ها وابسته هستند.

صنعت این کشورها وابسته به موسمی تابستان نیست. مقدار زیادی برق تولید شده در این کشورها توسط نیروگاه های آبی با استفاده از آب جمع آوری شده از باران های موسمی تامین می شود. اما زمانی که بادهای موسمی تابستان عقب مانده یا ضعیف هستند، اقتصاد این کشورها ضربه می زند. تعداد کمی از مردم قادر خواهند بود خود را تغذیه کنند و مشاغل بزرگ کشاورزی چیزی برای فروش ندارند.

در این شرایط دولت مجبور است از کشورهای دیگر مواد غذایی وارد کند و برق گران می شود و گاهی فقط به سراغ افراد ثروتمند و بنگاه های بزرگ می رود. باران های موسمی تابستانی در هند عنوان وزیر اقتصاد واقعی را به خود اختصاص داده است.

البته بادهای موسمی تابستانی نیز می تواند خسارات زیادی به منطقه وارد کند. ساکنان شهرهایی مانند بمبئی هند به سیل های نیم متری در خیابان ها عادت کرده اند. با این حال، زمانی که بادهای موسمی بیش از حد قوی می شوند، سیل ها می توانند در این مناطق ویران کنند.

باران موسمی زمستان چیست؟

بادهای موسمی زمستانی اقیانوس هند که از اکتبر تا آوریل رخ می دهد، کمتر از موسمی تابستانی شناخته شده است. بادهای موسمی خشک زمستانی از شمال شرقی و از مغولستان و شمال غربی چین می وزد. بادهای موسمی زمستانی قدرت کمتری نسبت به بادهای موسمی تابستانی در جنوب شرقی آسیا دارد و دلیل اصلی آن وجود رشته کوه هیمالیا است که مانع از عبور باد و رطوبت به سواحل جنوبی می شود. علاوه بر این، رشته کوه هیمالیا از رسیدن هوای سرد به جنوب هند و سریلانکا جلوگیری می کند و این مناطق را در طول سال گرم نگه می دارد.

گاهی اوقات این بادهای موسمی زمستانی در برخی مناطق خشکسالی می آورد. البته همه بادهای موسمی زمستان خشک نیستند. برخلاف بخش غربی جنوب شرقی آسیا، قسمت شرقی این مناطق بارندگی را تجربه می کند. بادهای موسمی زمستانی هوای مرطوب را از دریای چین جنوبی به کشورهایی مانند اندونزی و مالزی می آورد.

دیگر بادهای موسمی

بادهای موسمی آسیایی-استرالیایی از شمال استرالیا تا سواحل اقیانوس آرام روسیه امتداد می یابد، از اقیانوس هند می گذرد و در نهایت به سواحل شرقی آفریقا می رسد. بادهای موسمی در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد.

مونسون آمریکای شمالی (موسمی آمریکای شمالی) که همیشه یک بار در سال و معمولا در تابستان اتفاق می افتد. هوای گرم و مرطوب از خلیج کالیفرنیا در جهت شمال شرقی و از خلیج مکزیک در جهت شمال غربی می وزد. این بادها در نهایت در رشته کوه سیرا مادره مکزیک به هم می رسند و هوای مرطوب را قبل از ورود به آمریکای شمالی و مرکزی وارد جنگل های این منطقه می کنند.

بادهای موسمی آمریکای شمالی می تواند کمکی طبیعی برای آتش نشانان باشد. دمای تابستان در آریزونا، ایالات متحده، معمولاً به 38 درجه سانتیگراد می رسد و آتش سوزی هایی را ایجاد می کند که معمولا دسترسی به آنها دشوار است. این باران موسمی می تواند به خاموش کردن این آتش سوزی ها کمک کند و همچنین منبع آب برای اکوسیستم کویر باشد.