صدا و سیما VODها را رقیب خود نمی‌داند


قائم مقام سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری اعلام کرد: صدا و سیما و سترا هیچ یک از پلتفرم ها را رقیب صدا و تصویر نمی دانند، بلکه آنها را مکمل خود می دانند. با توجه به تعریف نسبی صدا و تصویر فراگیر به نظر می رسد منظور از این پلتفرم ها تمامی وب سایت ها و مجموعه های تولید کننده محتوای صوتی و تصویری است و در واقع صدا و سیما مکمل تمامی این مجموعه ها در فضای مجازی است. معرفی کرده است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی ساترا؛ «محسن قائم نسب» قائم مقام این سازمان دیروز در گفت و گو با رادیو جوان درباره موضوع تعامل سترا با تریبون ها، از تغییر برخی رویکردها و سیاست ها در ماه های اخیر خبر داد که از نظر وی طبیعی است و انجام شده است. در راستای تعامل بهتر این است: «در این راستا ما با همه سکوها از خودمان هستیم مجوز ما تعامل خوبی با آنها داریم و جلسات منظمی با آنها برگزار می کنیم.”

معاون صدا و سیما تاکید کرد: سازمان صدا و سیما و به ویژه سترا وجود بسترها و فعالیت آنها را نه تنها رقیب نمی داند، بلکه همه آنها را مکمل هم می داند و معتقد است که این بسترها و فعالیت آن ها قابلیت افزایش توان را دارد. فعالیت تلویزیون در عرصه وسیع و پرمخاطب. آنها نیز دارند

بیراه نیست اگر بگوییم این موضوع در راستای آرزویی است که صدا و سیما همیشه در سر داشته تا بتواند فضای مجازی و تمامی مطالب منتشر شده در آن را رصد کند و در همین راستا چندی پیش شورای اسلامی سازمان صدا و سیما حفظ ارزش های ایرانی-اسلامی و نظام خانواده را ناظر بر تمامی مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی معرفی کرد و خواستار تصویب این قانون شد.

در واقع بر اساس نظر مجلس ساترا، نظارت بر تمامی مراحل تولید آثار حرفه ای در فضای مجازی و ارتقای کیفیت تولیدات و جلوگیری از اثرات منفی آن در جامعه الزامی است. به این ترتیب کنترل صدا و سیما بر روند تولیدات تصویری و صوتی در فضای مجازی افزایش می یابد و اکنون این سازمان اعلام کرده است که تمامی این بسترها را مکمل خود می داند.

کنترل و نظارت بر مطالب منتشر شده در فضای مجازی موضوعی است که از دید بسیاری از کارشناسان تقریبا غیرممکن است. جدا از اینکه یک سری پلتفرم ها مانند یوتیوب، ویمئو، توییچ و … که بستر بزرگی برای انتشار محتوای ویدیویی هستند، در ایران به صورت رسمی فیلتر شده و امکان نظارت بر آنها وجود ندارد، حجم بالای محتوا باعث می شود. مدیریت این حجم برای یک موسسه دشوار است. برای داشتن کنترل

برخی از کارشناسان معتقدند با تکیه بر مفهوم حمایت از کالای بومی که شعار اخیر دولت است، باید در نظر داشت که خود محتوای ویدئویی نیز نوعی محصول بومی محسوب می شود و اکنون زیر نظر صداوسیما قرار گرفته است. و تلویزیون، که مقررات دست و پا گیر فعلی است. احتمالا پیچیده است

ساترا و VOD

قائمی نسب همچنین اظهار داشت: برخی از پلتفرم‌ها با تعداد بسیار محدود در سیستمی که در آن فعالیت می‌کنند ممکن است بخشی از فعالیت خود را در چارچوب مقررات ساترا قرار ندهند. این نقض قوانین و مقررات کلی است.

«همانطور که می‌دانید طبق قوانین و اسناد بالادستی فعالان صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی باید از صدا و سیما و مشخصاً از ساترا مجوز بگیرند و اگر کسی مجوز نگیرد باید مجوز بگیرد. هشدار داده خواهد شد.”

قائم نسب در پایان به رها شدن نسبی سریال هایی که از برخی وی او دی ها مانند تسارا پخش می شد اشاره کرد و گفت: طبق شرح وظایف ما، قوانین و مقررات حفظ حقوق مخاطب یکی است. از مسائل مهمی که ساترا دنبال می کند.» »

صحبت از تعامل این سازمان با VOD ها نیز در حالی مطرح می شود که در سال های اخیر شاهد مخالفت های زیادی از سوی فیلم نت، فیلمو، انجمن صنفی VOD، سینماگران و کارشناسان این حوزه بوده ایم. به عنوان مثال در خرداد ماه سال جاری انجمن صنفی VOD بر لزوم بی طرفی رگولاتور تاکید کرد و اعلام کرد که این حوزه نیاز به رگولاتوری دارد که تضاد منافع نداشته باشد و از رشد صنعت سینمای خانگی خرسند باشد، نه غمگین.